lördag 16 juli 2011

Ernst goda bröd.

Hej på er!!


Och välkomna till min nya blogg där jag kommer bjuda på lite recept och fina bilder. Har ju haft en blogg om lite inredning innan, men som heltids jobbande fyrbarns mamma har jag ingen tid, lust eller inspiration för inredning längre... Men vem vet det kanske kommer igen.. Däremot måste man ju ha lite mat och fika ibland och det tänkte jag börja blogga lite om, för blogga är hur kul som helst...


Så välkomna hit... I dag tänkte jag bjuda er på Ernst goda bröd... Helt underbart gott, prova detta. Går ganska snabbt att svänga ihop.










4 portioner.




25 gr jäst
3 tsk havs salt
3 dl fingervarmt vatten
1 tsk honung
7 dl vetemjöl special

Topping:

150 gr mozzarella
150gr parmesan
1 dl pumpa frön ( hade inte det hemma så jag hoppade över pumpakärnor)
2 dl kalamataoliver
5 kvistar rosmarin
2 msk olivolja.


Sätt ugnen på 200 grader.
Lös jästen i vattnet och tillsätt salt och honung.
Häll i mjölet lite i taget.
Arbeta degen smidig.
Knåda ut degen 1,5-2 cm tjock brödkaka.
Hacka oliver, skär mozzarella och riv parmesanen och fördela det över kakan.
Lägg på rosmarinkvistar och låt jäsa i 30 min.
Efter det in i ugnen 20 minuter eller tills brödet fått fin färg.






Jag gjorde dubbel satts.. Vi är ju så många...

Här har ni mej med en rejäl bit av det goda brödet.
Jätte gott till lite rött vin och fint väder!
Väl värt att prova!
Ha en fin kväll, kram Camilla.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar